Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Že on má poruchu!?

Můj syn žije s hlavou v oblacích. Nebo někde mezi oblaky a fotbalovým hřištěm. V legraci mu říkávám, že má místo mozku z kopačáku kostku. A on se jen šťastně usmívá a je na světě rád… 

Krom fotbalu hraje volejbal a pingpong a taky plave. Teda přesněji, zatím jsme neobjevili sport, ve kterém by se mu nedařilo. Léto tráví na hřišti, kam mu nosím svačiny a oběd. Nepěkné počasí zaháníme doma nájezdy s florbalkou na branku – proluka mezi obývákem a kuchyní. Nepřetržitá akce a pohyb. Všimla jsem si, že většina volejbalistů při čekání na podání soupeře soustředěně sleduje míč. Můj brouček ve volném zlomku vteřiny stihne zatančit Gagnam style. Když se náhodou večer u televize přestane hýbat, je jisté že spí.

Dalším poznávacím znamením mého synka je neustálé zapomínání. Odkládá věci způsobem, že přestávají existovat. Jediný kousek oblečení, který zatím ve škole nezapomněl, jsou slipy. No, zaplať Pámbu za to! Onehdy jsem mu ráno připomínala, ať si do školy donese nové pantofle a vezme domů staré. A taky ať se podívá po zapomenuté mikině. Tři dny nosil nové pantofle v aktovce. Čtvrtý den jsem se mu vydala naproti ke škole. Už od dveří vítězoslavně volal: „Mamko, vyměnil jsem si ty pantofle!“ Zajásala jsem a připomněla ještě druhý bod programu, mikinu: „A do prdele, na tu jsem zapomněl,“ chytil se za hlavu klouček a běžel zpátky do budovy. Po více než deseti minutách vyšel se svým typickým spokojeným úsměvem: „Já jsem ji měl, mamko, na sobě…“

Včera jsem se neudržela a hned po návratu synka ze školy položila úplně zbytečnou otázku: „Tak co, jak to dneska šlo, jaký jsi měl den?“ Samozřejmě vím, že vše zásadní se dozvím až večer před spaním, ale někdy tuhle hru prostě ráda hraju.

„Já nevím…“ zní první odpověď.

„Jak nevíš, vždyť jsi teď přišel, tak přece musíš vědět, jak bylo ve škole…“.

Synek je zlatý a snaží se vyhovět: „Jo mamko, ve škole všechno dobrý… Vlastně počkej,“ zamyslí se „co je dneska za den… Jo, vždyť dneska není úterý, dneska je pondělí, tak to nebylo dobrý, to bylo spíš špatný, zejtra to bude dobrý…“

Mé milované ufo…

 

Dnes odcházel do školy a já se podivila, že se při obouvání tak divně válí po zemi.

„Proč si normálně nesedneš a neobuješ se?“

„Mně nebaví sedět.“

„Jak nebaví? Ve škole přece taky normálně sedíš, ne?“

„Nesedím, paní učitelka mi dovolí i klečet, když se melu…“ 

A v tu chvíli se mi rozsvítilo! Vždyť on má určitě poruchu pozornosti s hyperaktivitou! A při tom deset let šťastně žiju v iluzi, že mé dítě je úžasný svérázný mimozemšťan. A této iluzi nejspíš stejně spokojeně podléhají i pedagogové jejichž rukama prošel. Nikdo nás nepostrčil do poradny, nikdo po nás nechtěl žádné lejstro. Možná proto, že usoudili, že matka psycholožka si s tím sama poradí. A nebo proto, že měl štěstí na pedagogy, kteří používají selský rozum.

Z termínu „hyperaktivita“ mi po letech v pedagogicko-psychologické poradně už naskakovala vyrážka. Populární berlička rodičů, kteří neměli dostatek odvahy a soudnosti dát dětem pravidla a řád. Záchranné lano pedagogů, kteří potřebovali zdůvodnit „zlobení“ toho či onoho dítěte. Bez diagnózy není pomoc. Diagnóza se ale často stává omluvenkou.

Když budeme chtít, každý z nás si na čelo může nalepit svou vlastní diagnózu a hodit na ni veškeré své životní prohry. A nebo své „diagnózy“ můžeme přijmout jako něco, co nás dělá originálními. Přestat s nimi bojovat a místo toho se nimi naučit počítat a žít.

A co z toho všeho plyne? Milí rodičové, máte-li doma velmi živé dítě, nenuťte jej sedět u piána a kupte mu raději bicí... :-)

Autor: Eva Kneblová | úterý 4.3.2014 12:41 | karma článku: 20,42 | přečteno: 1304x
  • Další články autora

Eva Kneblová

Dítě - levná pracovní síla - palec nahoru

Pod záplavou manipulativních předvánočních spamů žádajících o podporu pro děti v dětských domovech a bezprizorních zvířat v útulcích obvykle deaktivuji svůj osobní přijímač propojený s centrem sociálního cítění a jen ve svařákovém ovínění odesílám charitativní DMS v ethanonlové iluzi, že výzkumy, které tvrdí, že ze všech těchto částek dojde k potřebným pouhých 30 %, lžou. Tentokrát se ale ve spamu objevila perlička...

9.12.2013 v 10:39 | Karma: 16,86 | Přečteno: 837x | Diskuse| Ostatní

Eva Kneblová

Spratci rozmazlení!

O kontrastu mezi výchovou za starých dobrých časů a výchovou dnešních "spratků rozmazelných".

16.7.2013 v 13:14 | Karma: 14,78 | Přečteno: 1389x | Diskuse| Ostatní

Eva Kneblová

Kopanec od Pánaboha

Co se stane, když matka od dětí zůstane sama doma se sedmičkou růžáku ze Znovínu...

2.7.2013 v 22:49 | Karma: 13,88 | Přečteno: 626x | Diskuse| Ostatní

Eva Kneblová

Tip na nedokonalost

Dnes trošku o tom, jak v iluzi dokonalého světa (však víte... vedou krásní, mladí, kreativní, flexibilní...) obstát i s vlastní nedokonalostí... Ale víc o tom, jak přežít nedokobńalost potomků...

24.6.2013 v 11:53 | Karma: 8,93 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní

Eva Kneblová

Free hugs naruby

O mém setkání s Free Hugs dobrovolnicemi a polosnu o ceduličkách poptávající větší než velké množství lásky a kdečeho... (PS: perexy mi nejdou, čtěte dál... :-)

3.5.2013 v 16:25 | Karma: 8,97 | Přečteno: 497x | Diskuse| Ostatní

Eva Kneblová

Co na to Ježíš?

Advent z mého archivu. Tenkrát ještě byli hošíci malí, ale už poměrně dost pohotoví... Nedělní procházka večerním Znojmem se pomalu stává naší rodinnou tradicí. Hyperaktivní kloučky je třeba před spaním pořádně utahat. Nejprve k rotundě, pošplhat po kopečku „vstup jen na vlastní nebezpečí“. Pak kafe a horká čokoláda z automatu. Starým městem k Mikulášskému kostelu a hurá domů do teplíčka.

18.12.2012 v 9:17 | Karma: 7,75 | Přečteno: 764x | Diskuse| Ostatní

Eva Kneblová

O perníčkách a upřímnosti

"Mamí, už to máš hotový?! Já chci vykrajovat!", připomíná mi už popáté Davídek. Těsto na perníčky (dvojitá dávka, protože je oba kluci milují) se jako tradičně drolí i po půlhodině hňácání. A mně se facebookovsky "honí hlavou", jestli 1/8 másla uvedená v receptu je skutečně 12.5 dkg, které jsem do těsta vpatlala.

15.12.2012 v 20:37 | Karma: 11,93 | Přečteno: 784x | Diskuse| Ostatní

Eva Kneblová

Když budeme hodní nebudeme divní?

„Mami, ten pán je buď děsně hodnej a nebo asi blázen“, prohlásil můj starší synek poté, co mladší s papulkou ještě oteklou od čerstvě vytrženého zubu dostal jako bolestné od prodavače trdelníků rolničku na zlaté stužce. „Jak to, že nám to dal zadarmo?“ Snad, že je advent...

13.12.2012 v 12:16 | Karma: 18,09 | Přečteno: 1030x | Diskuse| Ostatní

Eva Kneblová

Město není pro děti

Žijeme na sídlišti přilepeném k okrajové části čtyřicetitisícového města. Do školky chodíme v tepláčcích, nakupujeme v COOPu, kde mají vše od rohlíků po plastová autíčka na setrvačník, nedávno třeba i burčák. Když s kluky vyrážíme „do města“ tepláky vyměníme za rifličky. Předesílám, že naši kluci jsou temperamentní nikoli však hyperaktivní a bezprostřední nikoli však nevychovaní.

2.11.2012 v 19:50 | Karma: 12,44 | Přečteno: 1246x | Diskuse| Ona
  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 877x
Jsem matka dvou kluků, kteří mi dopřávají vidět svět z jeho lepší strany. A kdo je zvědavý na mou profesi... :-) Stačí kouknout na www.kneblova.cz

Seznam rubrik